Allmänt

Dessa köpvillkor gäller vid köp av varor på www.fewdesign.se (”hemsidan”) som ägs och erbjuds av FEW Invest ApS, Vestergade 9A, 2. sal, DK-8600 Silkeborg, Danmark, momsnummer DK38588001 (”FEW Design”, ”vi”, ”oss”, ”vår”). Köp på hemsidan kan göras av privatkunder bosatta i Sverige som är minst 18 år eller med vårdnadshavares tillåtelse (”kund”, ”du”, ”din”).

 

Kontaktuppgifter
E-mail: kundservice@fewdesign.se

Telefon: 031-308 85 31
Postadress: FEW Design, Genvägen 1, 231 62 Trelleborg

 

Beställning och betalning

Du kan enkelt beställa dina produkter på hemsidan. Avtalet ingås på svenska och alla priser är i SEK och inkl. moms. Avgifter för leverans kan tillkomma.

 

Du kan betala din beställning med följande betalningsmetoder:

 

  • Kortbetalning
    Du kan betala med VISA eller MasterCard genom vår betalningspartner QuickPay. Efter din beställning är gjord kan beloppet reserveras på ditt konto men summan dras först efter din beställning har skickats.

 

  • Klarna

Vi erbjuder flera betalningsmetoder i samarbete med Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med Klarna kan en kreditprövning vara nödvändig, vilket utförs av Klarna, och i den förbindelsen behöver du även upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

 

Betala senare – med Klarna betala senare mottar du en faktura från Klarna efter att din beställning har skickats. Här kan du läsa Klarnas villkor för faktura och här kan du lsa villkoren för månadsfaktura.

Dela upp – Klarna erbjuder betalningsmetoder som gör att du kan dela upp din betalning. Här kan du läsa Klarnas kontovillkor och här kan du låasa villkoren för delbetalning.

 

Leverans

Din beställning levereras med GLS och du kan välja mellan flera leveransmetoder, se mer nedan. Beställningar gjorda på vardagar innan kl. 14:00 skickas normalt samma dag. Beställningar gjorda efter kl. 14:00 på vardagar eller under helger och helgdagar skickas normalt nästkommande vardag.

 

  • DB Schenker/GLS till ombud – 69 kr, gratis på beställningar över 499 kr

Din beställning skickas till ett ombud nära dig. Leveranstiden är 2-4 vardagar. 

  • DB Schenker/GLS företagsleverans – 69 kr, gratis på beställningar över 499 kr

Din beställning skickas till en företagsadress. Leveranstiden är 2-4 vardagar.

 

När din beställning är skickad mottar du spårningsinformation från DB Schenker/GLS via e-mail som du kan använda för att följa ditt paket.

 

Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord. Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom FEW Designs kontroll kan inte FEW Design anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

 

FEW Design ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att kontakta oss så snabbt som möjligt, utan onödig försening.

 

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från den dag då du eller en annan person som du har valt (dock ej transportören), mottar din beställning. Om du beställning levereras i flera omgångar gäller perioden från dagen då du mottog den sista delen av beställningen. Om tidsfristen förfaller på en helgdag eller lördag förlängs datumet till nästkommande vardag.

 

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 30 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur. Du kan också välja att skicka produkten i retur utan att meddela oss innan. Då ska det ske inom 30 dagar efter att du mottog produkten.

 

Returnering
Du står som kund själv för att betala returfrakten på samma sätt som du ansvarar för att produkten kommer fram till oss i bra skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage och att du använder ett spårbart fraktalternativ. Returpaket kan inte skickas mot postförskott. Returer skickas till:

FEW Design
Genvägen 1

213 62 Trelleborg

 

Återbetalning

Vi återbetalar beloppet utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter den dag vi mottog din retur eller ditt meddelade om din önskan om att utöva ångerrätten, dock kan dokumentation på att retur har skett krävas. Återbetalningen görs till samma betalningsmetod som du själv använde för den ursprungliga transaktionen såvida något annat uttryckligen inte har blivit överenskommet.

 

Återbetalning sker för den eller de varor som returnerats. Om du ångrar och returnerar hela din beställning så återbetalas även fraktkostnaden, dock endast motsvarande kostnaden för det billigaste leveransalternativet som var tillgängligt när din beställning gjordes.

 

Om en returnerad vara är skadad och dess värde därför försämrat orsakat av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa dess natur och egenskaper, kan ett värdeminskningsavdrag göras. Du får normalt undersöka vara på samma sätt som man kan och får göra i en butik men inte använda den. För vissa varor får inte dess försegling brytas för att ångerrätten ska gälla, p.g.a. hygienskäl.

 

Reklamation

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan parterna eller som på annat sätt uppvisar fel.

 

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

 

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare. Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en eventuellt ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av FEW Design. Returadress för reklamationsärenden är FEW Design, Julsøvænget 26B, DK-8600 Silkeborg, Danmark.

 

Tvistlösning

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, så prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer FEW Design att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

 

Personuppgifter

Vi förstår och respekterar vikten av väl skyddade personuppgifter på internet. Vi ger inte vidare information om kunder/användare till tredjeparter, med undantaget till samarbetspartners där det nödvändigt för att uppfylla avtalet (t.ex. frakt- eller betalningspartners). Du kan läsa hela vår personuppgiftspolicy här.